Ukoliko je vaš odgovor na postavljena pitanja "Da", savetujemo da se upoznate sa efikasnom i jednostavnom dijetom koja ima dugu tradiciju i primenu. Ova dijeta bazira se na visokom nivou složenih ugljenih hidrata (pirinač, žitarice, krompir) i niskom nivou masti i natrijuma.

Pročitajte i Sindi Kraford - Dve tajne za fantastičnu liniju u šestoj deceniji!

nensuria Getty Images Plus via Getty Images

 

Dijeta sa pirinčem, kako je zovu nutricionisti, pomoći će vam da izgubite višak kilograma, ali i da vrednosti krvnog pritiska dovedete u normalu, kao i šećer u krvi i holesterol.

Ovu dijetu osmislio je Valter Kempner, naučnik i doktor sa Djuk Univerziteta, još davne 1939. godine, a sa ciljem da pomogne osobama sa hroničnim koronarnim, bubrežnim i srčanim bolestima, artritisom i gojaznošću. Doktor Kempner je izabrao pirinač kao osnovu dijete koju je preporučivao, zato što je verovao da se proteini koje sadrži pirinač (a i druge skrobne namirnice kao što su krompir, slatki krompir i kukuruz) lako apsorbuju tako da nije imao brigu da li će biti unete dovoljne količine esencijalnih amino kiselina.

Posebno dobre rezultate je imao kod pacijenata koji su imali povišen holesterol i 93% njih je imalo bolji efekat od dijete sa pirinčem od onih koji su koristili statine, lekove za snižavanje holesterola.

Prema savremenim nutricionistima, ova dijeta i te kako ima smisla, a oni su u svom istraživanju došli do podataka da ovakav način ishrane reguliše nadimanje i pomaže kod izbacivanja viška vode iz organizma.

Pročitajte i 7 čudotvoraca - bilje koje ubrzano sagoreva masnoće i topi kilograme!

kuppa_rock iStock Getty Images Plus via Getty Images

 
Opšta pravila igre

Ishrana je prvenstveno bazirana na hrani sa visokim procentom vlakana i ugljenih hidrata poput voća, povrća, žitarica i mahunarke. Da bi dijeta bila što uspešnija potrebno je i izbaciti skoro sve mlečne proizvode iz ishrane.

Ukoliko želite da smršate moraćete se pozabaviti i brojanjem kalorija, koje ćete u popčetku ograničiti na 1.200 do 1.500 kalorija u toku dana, osim u slučaju ako trenirate. Ako se bavite povećanom fizičkom aktivnošću u toku dana dozvoljen je veći kalorijski unos.

U toku dijete naučićete, a i navići svoj organizam na ograničene porcije koje se baziraju na izbalansiranim namirnicama. Shvatićete da možete jesti raznovrsnu hranu, ali da je, kao i uvek, akcenat na umerenosti. Faze dijete

Dijeta sa pirinčem ima tri faze.

Prva faza ove dijete traje nedelju dana. Prvi dan treba da jedete žitarice i voće, a ostalih šest dana postepeno ćete dodavatu povrće i mahunarke, integralni hleb i nemasne mlečne proizvode.

U toku dana ne bi trebalo da unesete više od 1.000 kalorija, 22 gr masti, 5.5 gr zasićenih masti i od 500 do 1.000 mg natrijuma i od 0 do 100 mg holesterola.

Tokom druge faze dijete možete povećati unos dnevnih kalorija do 1.200 dok ne dostignete željenu težinu. Prvi dan svake sedmice počinjete voćem i pirinčem a narednih dana uključujte povrće i nemasne mlečne proizvode. Jedan dan u sedmici, po vašem izboru, uključujete ribu ili organska jaja, kao izvor proteina. U ovoj fazi je dozvoljeno unositi malo više soli nego u prvoj fazi.

Treća faza je faza održavanja i u tom periodu dnevni unos kalorija može biti 1.500, a vi nastavljate da jedete po istom planu. Takođe, tokom poslednje faze nema potrebe za danima kada jedete samo žitarice i voće a imate i veću slobodu za izbor proteina.

Pročitajte i Tabela otkriva - Koliko je dovoljno piti vode za lakše mršavljenje?

tawanlubfah iStock Getty Images Plus via Getty Images

 

  Dijeta sa ugljenim hidratima?!

Ugljene hidrate prati stigma, a onima koji hoće da smršaju, na njihov pomen diže se kosa na glavi. Ali ovde se ne radi o "lošim" ugljenim hidratima, poput onih iz npr. slatkiša i  industrijskih proizvoda, već je ova dijeta bazirana na složenim ugljenim hidratima kao što su pirinač, ovas i slatki krompir.
Takođe, postoje i osobe kojima visokoproteinske dijete uopšte ne prijaju, a drastično smanjenje ugljenih hidrata može dovesti do umora, gladi i vrtoglavice.

Zato je obavezna preporuka kod svake dijete (pa i kada je dijeta sa pirinčem u pitanju) da i pre nego što krenete na izabranu dijetu, konsultujete nutricionistu, da bi ste bili sigurni da je vaš izbor dobar i adekvatan vašem fizičkom i zdravstvenom stanju. Jelovnik Pirinač dijete

Hrana koju smete da jedete u toku prve faze dijete sa pirinčem je podeljena na: skrob, voće, povrće i mlečne proizvode. Dakle, četiri grupe namirnica.

U prvoj fazi ne smete da jedete hranu bogatu proteinima, kao što je riba i piletina, ali ove namirnice već posle sedam dana možete ubaciti u ishranu.

Izvor skroba su pre svega pirinač i hleb (najbolje integralni). Od voća podrazumeva se jedna cela voćka ili šaka bobičastog voća. Od povrća jedna mala porcija sirovog ili pola porcije kuvanog povrća. A što se tiče mlečnih proizvoda dozvoljena je jedna čaša mleka ili jogurta ili pola čaše sitnog kravljeg sira.

A kolika je jedna porcija?

To nije teško odrediti i u dosta slučajeva se koristi standardna šolja od 2,5dl kao merna jedinica. Dakle:

Kada je skrob u pitanju porcija je 1/3 šolje kuvanog pirinča ili pola šolje kuvane integralne testenine ili kriška hleba;
U slučaju voća jednu porciju predstavlja pola banane ili jedan komad voća srednje veličine ili jedna šolja narezanog voća;
Kod povrća porcija je jedna šolja nekuvanog ili pola šolje kuvanog povrća
Mlečnu porciju predstavlja jedna šolja mleka ili jedna šolja jogurta ili pola šolje svežeg mladog sira.

Dijeta sa pirinčem – primer dnevnog jelovnika:

Doručak: jedna porcija skroba po vašem izboru, voće i neki od dozvoljenih mlečnih proizvoda sa nula posto masti.
Ručak: tri porcije skroba po vašem izboru, tri male porcije povrća i jedna voćka.
Večera: isto kao i za ručak.

Kakav pirinač smete da jedete?

Dozvoljen je beli i braon pirinač, a na vama je da odlučite koji vam više odgovara. Braon pirinač je mnogo bolji izbor jer nije prerađen, ima više hranljivih materija i veći procenat vlakana od belog pirinča.

Nakon prve restriktivne faze ovaj način ishrane je lakši, raznovrsniji i preporučene namirnice možete da prilagodite vašim potrebama.

Primer ukusnog ručka

Sastojci:

1 šolja braon pirinča
1 manji luk
2 čena belog luka
svež peršun
1 kašičica aleve paprike

Dok se pirinač kuva u posudi na vrlo malo vode prodinstajte luk i beli luk. Nakon što se pirinač skuvao dodajte ga luku i začinite alevom paprikom i sve to pospite iseckanim peršunom.

Zašto je dijeta sa pirinčem dobra?

Kao i sa svakom dijetom gde je dnevni unos kalorija ograničen, a fokus je na povrću i „mršavim“ proteinima rezultati će se brzo videti. Izgubićete neželjene kilograme i bolje ćete se osećati.

Takođe uz ovu dijetu ćete naučiti kako da ograničite svoje porcije i počećete da jedete više voća i povrća.

Dijeta sa pirinčem pozitivno utiče na krvni pritisak i dijabetes.

Jedna od većih prednosti ove dijete je smanjenje unosa masti i natrijuma, što može povoljno uticati na ljude sa kardiovaskularnim oboljenjima.

Pročitajte i Mršava po svaku cenu - Ovo je surova dijeta Naomi Kembel

Everyday better to do everything you love iStock Getty Images Plus via Getty Images

 
Zašto dijeta sa pirinčem nije dobra?

Jedna od najvećih mana ove dijete je nizak dnevni unos kalorija, što može dovesti do toga da u toku dana često budete gladni, što dalje inplicira da ova dijeta nije laka za držanje. Ipak, ako posegnete za par trikova za „varanje“ gladi ovaj problem se može prevazići. Recimo, svaki put kad osetite jaču glad, pijte lagano čašu tople vode i – glad će nestati!

 

Ukoliko se odlučite da isprobate ovu dijetu obavezno se konsultujte sa svojim izabranim lekarom ili nutricionistom, kako biste znali da li je ovaj način ishrane odgovara vama i vašem zdravstvenom stanju, prenosi portal krugzdravlja.rs

Komentari (0)

Loading