Ivana Jordan: Na nestabilnom tlu u zemlji Fride Kalo, pinjata i marijačija

Autor:

30.08.2018 21:00

Foto:

Prilikom obilaska države smeštene između Pacifika i Meksičkog zaliva pevačica je uživala u trgu Zokalo u Meksiko Sitiju na kome je sniman film o Džejmsu Bondu, posetila je drevni grad Teotivakan u kome je čuvena piramida Sunca i zatekla se na ulici za vreme zemljotresa

Državu u Severnoj Americi posetila sam zahvaljujući pozivu iz naše ambasade u Meksiku da nastupam povodom Dana državnosti. Otišla sam sa profesorom, pijanistom Milošem Mihajlovićem, mojim drugarom još sa Akademije iz studentskih dana, i bilo je sjajno. Pored poslovnog dela, imali smo prilike da obiđemo neke od znamenitih kulturnih i istorijskih spomenika i uživamo u specifičnostima Meksika. Bar na tren. Bili smo smešteni u hotelu u centru grada i, uprkos obavezama, uspeli smo da vidimo dosta zanimljivih mesta.

Murali Dijega Rivere

Jedan od najvećih gradova na svetu, Meksiko Siti spoj je stare i nove arhitekture. Nastao je još u XIV veku, a njegova kombinacija kolonijalnog nasleđa i ultramodernih zdanja od čelika i stakla deluje potpuno neverovatno. Trg Zokalo, među najlepšim i najvećim na planeti, uvek je prepun turista. Prepoznatljiv je i po tome što je na njemu sniman jedan od nastavaka filmova o Džejmsu Bondu, “Spectra” sa Danijelom Krejgom. Okružen je kitnjastim zgradama iz starih vremena. Najraskošnija je Nacionalna palata u kojoj je sedište vlade, napravljena u XVI veku i poznata po tome što joj je unutrašnjost oslikana muralima čuvenog meksičkog slikara Dijega Rivere, supruga još poznatije tamošnje umetnice Fride Kalo.

Bog kiše

Metropolitan katedrala Uspenja Bogorodice Marije iz 1573. godine, smeštena s druge strane trga, najveća je i najstarija katedrala u obe Amerike. Iza nje je Templo Major, arheološko nalazište iz doba pre španskog osvajanja, koje je pod zaštitom Uneska. Ostala okolna zdanja takođe su iz kolonijalnog perioda, a na trgu se stalno nešto događa, od zvaničnih političkih skupova, preko neformalnih okupljanja do tradicionalnih plesova, među kojima je najpoznatiji onaj u čast boga kiše. Restoran na vrhu jedne od palata sjajno je mesto da osetite čitav prostor dok vam marijači sviraju meksičke pesme.

Ljubaznost na svakom koraku

Ipak, mnogo više od prelepih građevina i divno uređenih bulevara i prostranih ulica dopali su mi se ljudi. Imala sam kontakte sa lokalnim žiteljima i bila sam prijatno iznenađena kako su se ponašali kad sam ih pitala, na primer, gde se nalazi neko mesto. Nije im dovoljno samo da vam objasne već vas i povedu tamo. Vrlo su gostoljubivi. Njihova dobrodušnost, vedrina i radost vide se u svakom gestu i pokretu, neverovatno su dobronamerni prema svima.

U Meksiko Sitiju je je buran provod, postoje čitave ulice s klubovima i kafićima i iz svakog se čuje različita muzika, ali preovladava regeton, mediteranski ritam koji je sad dosta aktuelan u celom svetu. Pojedini klubovi su već od šest po podne puni i ljudi čekaju u redu da uđu. Obišla sam i delove grada gde ima dosta diskoteka koje su poređane jedna do druge. Neki uživaju unutra, neki se provode ispred. Čitava ulica je kao podijum za ples i druženje.

Obnavljanje energije

Posle Meksiko Sitija obišla sam drevni grad Teotivakan. Najpoznatiji je po piramidi Sunca, koja me je fascinirala. Međutim, ostala mi je neispunjena želja da se popnem na njen vrh. Postoji verovanje da kad se popnete na vrh piramide Sunca i stavite jednu šaku na centar, a drugu pružite uvis ka suncu, obnavljate energiju. To mi se veoma dopalo, ali moji saputnici nisu imali ni snage ni volje da se penju, pa nisam želela sama da eksperimentišem.

Divno mesto u neposrednoj blizini jeste restoran “Grotta”, specifičan po tome što se nalazi u pećini gde je, po tamošnjem predanju, nastao život na planeti. Nedaleko je i čudesno kameno uzvišenje gde ljudi pale sveće i pomišljaju želje. Tu sam uspela da padnem u jednom zavučenom delu pećine, kad sam pošla da zapalim sveću. Sva sam bila u vosku. I kako sam pala, dok su ljudi prolazili pored mene, pravila sam se da tu sedim namerno, pošto mi je bilo lakše da pomisle kako sam čudna nego da sam smotana.

Podrhtavanje tla

U Meksiku sam se zadesila kad je tamo bio zemljotres i kasnije sam to iskustvo prepričavala prijateljima. Bila sam napolju i potres je bio dosta jak, ljuljalo mi se tlo pod nogama. U tom momentu svi su izašli na ulice, a sirene u čitavom gradu označavale su znak za opasnost. To do sada nisam doživela, da mi se tlo pod nogama ljulja toliko snažno da moram da balansiram i održavam ravnotežu kako ne bih pala. Na sreću, sve je prošlo bez većih posledica.

Mravlje larve

Na putovanjima rado probam nešto novo, ovaj put su to bili crvi u tempuri i mravlje larve. Zvuči strašno, ali nije previše neprijatno kad se jede. Bila sam radoznala. Ipak, iskreno da kažem, ne bih to ponovila. Ali zato je tekila sjajna. Služe je sa limunom i sokom od paradajza, i to bih svakako ponovila. Baš kao i odlazak u Meksiko, divnu i uzbudljivu zemlju koju treba uživo doživeti.

Ne propustiti

Iako važi za jedan od najzagađenijih gradova, Meksiko Siti krasi i Čapultepek, jedan od najvećih gradskih parkova u svetu, površine 686 hektara. U njemu se nalazi i istoimeni dvorac, koji je sagradio Maksimilijan Habzburški.

Meksiko Siti trivija

U Meksiko Sitiju se nalazi Plaza Mexico, najveća arena za borbe s bikovima na svetu. Ima oko 50.000 sedišta i u njoj se, osim tradicionalne koride, često održavaju i koncerti svetskih zvezda i moto-skupovi. Inače, Meksiko je jedna od samo osam zemalja u kojima su borbe s bikovima još uvek legalne.