Maja Krsmanović: U društvu labudova i evropskog džet-seta

Autor:

02.10.2017 15:04

Foto:

Modna dizajnerka oduševljena je gradom koji zovu ‘švajcarski Monte Karlo’, u kome je koristila foto-aparat kad god je mogla beležeći čarobne trenutke pored jezera, druženje sa labudovima i šetnje pored palata u kojima živi evropski džet-set

Pre nekoliko nedelja sam se vratila iz Lugana, u koji sam išla poslovno. Očarao me je i zauvek kupio svojom lepotom i shvatila sam da ga ne zovu za džabe “švajcarski Monte Karlo”, a zanimljivo je da se nalazi na odličnoj poziciji za biznis, i to ne samo modni. To je jedan od najposećenijih gradova u Švajcarskoj - ima preko 50 hotela, sto banaka i još više restorana. Smešten je blizu italijanske granice, pa modni dizajneri iz Italije najčešće tu dolaze da rade. Čim sam stigla, primetila sam da u njemu živi mnogo bogatih Rusa i Arapa, što je jasan znak da ovo mesto nije za siromašne.

Crvene klupe

U Luganu se mešaju novije zgrade sa starom arhitekturom, kulturne atrakcije su brojne, a sve to u kombinaciji sa zadivljujućom lepotom prirode čini ovaj grad privlačnom destinacijom za ljude iz celog sveta. Osim Luganskog jezera, okružen je planinskim vrhovima Alpa, sa kojih se pruža predivan pogled. Dosta sam šetala, a najviše vremena provodila kraj jezera. Čitavim njegovim obodom prostire se riva, na kojoj su klupe crvene boje, svaka je uredna i bez grafita. Ima i mnogo labudova koje sam uredno fotografisala. Tu su i drvoredi lipa, ali i dosta mediranskog rastinja, što uz miris vazduha i klimu stvara utisak kao da ste na moru. Na svakom komadu zelene površine može se videti neka skulptura od drveta ili kamena, a na krajnjem delu rive nalazi se lido sa otvorenim i zatvorenim bazenima za kupanje.

Skockane žene

Uživala sam u šetnjama gradskim parkom sa prelepim drvoredima i cvećem. Slikala sam se ispred Katedrale Svetog Lavrentija, koja je sagrađena u devetom veku, zatim pored vila, koje oni tako zovu a zapravo su u pitanju palate, kao i čuvene kapije u blizini parka. Svaki trg, krivudava uličica ili velelepna crkva bili su takođe odlična mesta za fotografiju. Glavna ulica, Vija Nasa, podseća na našu Knez Mihailovu, samo je kraća. Možda zbog profesionalne deformacije, najviše pažnje sam obraćala na to kako izgledaju ljudi koje sam sretala. Žene su obučene po poslednjim trendovima. Mislila sam da su samo u našoj zemlji devojke preko dana sređene kao za večernji izlazak, ali razuverila sam se. Šveđanke su tip-top “skockane”, a svaka druga je na sebi imala, kao ultimativni modni hit, lagani mantil-blejzer od muslina cvetnog dezena. Možda to i nije trebalo da me iznenadi jer ljudi iz Lugana često odlaze u Milano, italijanski modni centar.

Pogled sa visine

Naše ljude sam upoznavala u noćnim izlascima, kojima nisam sklona jer više volim druženja preko dana. U Luganu ih živi dosta, neki od njih i preko dve decenije. Iako ekskluziva južne Švajcarske, ovaj grad nije poznat kao mesto za provod, već za uživanje u prirodi. Smešten je duž jezera, a kako nema velikih stambenih naselja, deluje kao da je ceo na vodi. Uprkos tome, nema ni jedan jedini splav, a mislim da bi noćni klubovi poput naših na rekama tamo odlično funkcionisali. Čudno je što Švajcarci ne iskoriste taj potencijal, ali možda u tom slučaju Lugano ne bi bio tako čist, miran i predivan.
Predveče sam obično jela u nekom od restorančića, najčešće specijalitete italijanske kuhinje, koji su za naš standard malo skuplji. Ne samo što se mahom priča italijanski nego se i najviše jedu pice, špagete, ravioli, morski plodovi i riba. Mnogo mi se svideo i jedan restoran na planini, odmah iznad jezera, iz kog mi je pogled bio u isto vreme i prelep i zastrašujući, jer se bojim visine.

Retro žurka

Najjači utisak na mene ostavilo je upoznavanje sa biznismenom Polom Marsijanom. Bile su mi odranije poznate neke činjenice iz njegove biografije, znala sam da je veliki filantrop, da mnogo novca ulaže u humanitarne fondacije i za zaštitu životinja, da ne koristi pravo krzno za svoje kolekcije i da organizuje večere na kojima prikuplja novac za žene žrtve nasilja. S njim sam se srela još prvog dana po dolasku, a priliku da se fotografišemo iskoristila sam na reviji njegove modne kuće, organizovanoj u vili Erba na susednom jezeru Komo, u Italiji. Revija je održana u palati u kojoj su nekad živeli plemići, koji je danas iznajmljuju za razne svečanosti i venčanja. Neke od modela nosila je i moja sestra Bojana, pa je to bila lepa prilika da se nas dve vidimo i provedemo neko vreme zajedno. Nakon prikazivanja kolekcije bio je priređen koktel parti koji je izgledao kao na filmu. Neki su šetali kraj jezera, neki uživali u sladoledima koji su se prodavali na retro štandovima postavljenim duž obale, na kojoj su bili lampioni, a neki su sedeli na divanima ispod baldahina. Nažalost, nisam mogla dugo da ostanem jer sam sutradan imala naporan dan.

Sir i čokolada

Nadam se da ću Lugano posetiti još koji put, jer želim ponovo da uživam u svoj toj raskoši i lepoti jednog od najinteresantnijih gradova u Evropi. A i da kupim još poneko pakovanje sira i čokolade, pošto ću zalihu koju sam ovog puta donela uskoro pojesti.

Lugano trivija

Blizu Lugana nalazi se Monte San Đorđo, planinski vrh koji je pod zaštitom Unaska jer su na njemu pronađeni fosili riba i reptila stari više od 230 miliona godina.

Ne propustiti

Već pri samom dolasku u Lugano pažnju će vam privući Minijaturna Švajcarska (Svizzera in miniatura), park u kojem su na zanimljiv način predstavljeni švajcarski kantoni i znamenitosti u njima. U razmeri 1:25 mogu se videti najznačajnije građevine u ovoj zemlji.