Počeo Filmski festival u Veneciji: “Slučaj Polanski” izazvao polemiku već prvog dana


Međunarodni filmski festival u Veneciji počeo je raspravom direktora festivala Alberta Berbera i predsednice žirija Lukrecije Martel o zaslugama učešća Romana Polanskog na festivalu i o potrebi rodnih kvota.

Na uvodnoj konferenciji za novinare novinari iz celog sveta pitanjima su uveli u raspravu Berberu i Martel o uključivanju novog filma kontraverznog reditelja u trku za Zlatnog lava kao i o nedostatku režiserki u konkurenciji za nagradu.

 

 

Погледајте ову објаву у апликацији Instagram

 

Објава коју дели Miss_Steviekeepitreal™👑 (@miss_steviekeepitreal) дана

Berbera je opravdavao učešće Polanskog koji je, nakon što je priznao da je imao seksualne odnose sa maloletnicom, pobegao iz Amerike i bio begunac 40 godina.

– Uveren sam da moramo da pravimo razliku između umetnika i čoveka. Istorija umetnosti je puna umetnika koji su činili zločine različite prirode, različite ozbiljnosti. Ipak, nastavili smo da razmatramo i često se divimo njihovim umetničkim delima. A isto važi i za Polanskog koji je, po mom mišljenju, jedan od poslednjih majstora koji je još uvek aktivan u evropskoj kinematografiji – rekao je on.

Iako je žrtva Polanskog pozvala na okončanje slučaja, Martel se ne slaže da treba odvajati čoveka od umetnika.

– Neću učestvovati na svečanoj večeri koju je organizovao Polanski, jer zastupam mnoge žene koje se bore u Argentini oko ovakvih pitanja i neću biti tu da mu čestitam. Ali mislim da je tačno da je ovde na festivalu njegov film. Moramo razviti dijalog sa njim i ovo je najbolje moguće mesto za ovakvu diskusiju –  rekla je ona.

Njih dvoje su se još dublje sukobili oko pitanja kvota kao mere za obezbedjivanje rodne ravnopravnosti. Ove godine samo dva filma u konkurenciji režirale su žene, “Babyteeth” rediteljke Šeron Marfi i “The Perfect Candidate” koji je režirala Haifa Al Mansur.

Berbera je rekao da je pokušao da poboljša položaj žena na festivalu, ali da je manje žena poslalo film kao i da mnogi filmovi nisu bili vredni učešća, ali da su polovinu izbornog komiteta činile žene.

– Da smo našli više filmova koje su režirale žene za koje smo mislili da se mogu takmičiti u glavnoj konkurenciji, uključili bismo ih – rekao je Barbera.

Dodao je da se potpuno protivi programskim kvotama za rešavanje nejednakosti, ali ih je predložio za druge stvari poput finansiranja i pristupa filmskoj školi.

Martel je osporila stav da festivalska programska kvota znači žrtvu izvrsnosti.