Madona: Život počinje u šezdesetoj

Autor:

29.08.2018 19:30

Foto:

Foto:



Kraljica popa, umetnica koja je tokom tri i po decenije duge karijere prodala više od 300 miliona nosača zvuka i postavila nove standarde scenskog nastupa, proslavila je ulazak u sedmu deceniju u afričkoj državi Malaviju čvrsto rešena da se suprotstavi seksizmu i ejdžizmu

- Zastarelo i patrijahalno je razmišljanje kako žena ne može biti duhovita, radoznala, lepa i seksi posle četrdesete. To je besmisleno. Zašto je samo muškarcima dozvoljeno da budu znatiželjni, avanturisti i duhoviti sve dok su živi - upitala je Madona pre dve godine u njujorškom magazinu The Cut.

Opravdala se: Madona odgovorila na kritike zbog spornog govora u čast Arete Frenklin

Ako iko ima pravo da stane na prvu borbenu liniju odbrane ženskog dostojanstva, onda je to ona. Tokom cele karijere duge bezmalo četiri decenije rušila je stereotipe i osvajala nove prostore društvenog delovanja. Seksizam i ejdžizam nove su kule zla moderne civilizacije koje želi da sruši i na taj način sebi čestita šezdeseti rođendan.

Sledeći svoj DNK buntovnice iz provincije, Madona je celog života imala potrebu da objašnjava, u početku svojoj okolini, a zatim, kad je postala popularna, i celom svetu, kako je položaj žena u XXI veku jednako neizdrživ kao i 100-200 godina unazad.

Kao jedno od šestoro dece Luize i Silvija Antonija Tonija Čikonea uvek je morala da se bori za svoje mesto i bila spremna da se žrtvuje zarad ideala. Rođena 16. avgusta 1958. u Bej Sitiju u Mičigenu, imala je mnogo više šansi da propadne, postane devojka na lošem glasu koja ne odbija momke ili majka u 18. godini, nego da uspe. Da je neko šezdesetih godina prošlog veka uložio jedan dolar u opkladu da će Madona Luiza Veronika Čikone postati najpoznatija pevačica na svetu, danas bi bio multimilioner.

 

U varoši koja se, osim da je rodni grad “kraljice popa”, ne može pohvaliti nijednim kulturnim ili istorijskim znamenjem, bilo je lakše završiti (ostati) na dnu nego pronaći put do stepenica koje vode na vrh.

- Mnogo vremena sam imala za sebe. Kako mi je mama preminula od kancera dojke kad mi je bilo pet godina, bila sam manje-više prepuštena sebi i svojim snovima. Granice koje sam sebi postavljala bile su one koje sam sama birala, okolina nije mnogo očekivala od mene - izjavila je krajem osamdesetih Madona.

Iako je u školi bila aktivna u dramskoj sekciji, veoma rano se zainteresovala za ples. Zahvaljujući privatnom instruktoru baleta Kristoferu Flinu shvatila je da emociju može izraziti pokretom, što joj je i te kako pomoglo u muzičkoj karijeri, ispostaviće se mnogo godina kasnije. Osim sa baletom, Flin ju je upoznao i sa noćnim životom Detroita, u kome se sredinom sedamdesetih slušala isključivo disko muzika. Još tokom srednje škole dobijala je plesne angažmane pretežno u noćnim klubovima, ali odsustvo od kuće u sitne sate nije umanjilo njen entuzijazam da brine o mlađim sestrama Paoli i Melani i bratu Kristoferu, pošto je njen otac Toni oženio jednu od kućnih pomoćnica koje su brinule o higijeni u domu Čikoneovih.

Nakon što je dobila plesnu stipendiju za Univerzitet Mičigen dve godine je mučila sebe da bude redovna na predavanjima i vežbama, iako je svakom ćelijom svoga tela znala da je profesija pedagoga u plesnoj školi u nekoj američkoj zabiti interesuje jednako koliko pad akcija ječma na njujorškoj berzi. Rešila je da mora raskrstiti sa zabludama. Odlučna da pokaže svetu šta zna, napustila je Pontijak, gradić u koji se preselila s porodicom posle smrti majke, i krenula put Njujorka, u to vreme, kao i danas, prestonicu umetnosti. U džepu je imala 37 dolara, mnogo snova i rešenost da uspe u životu.

Kraljica popa se sjajno zabavila: Kad vas “poprska” Madona (foto)

Prve Madonine godine u Njujorku mogu se opisati kao pokušaj održavanja na površini. Jedva je uspevala da obezbedi sebi iznajmljeni stančić u Ist Vilidžu, siromašnom kraju grada u kome su živeli samo oni koji su bili prinuđeni na to, i jedan obrok dnevno.

- Mnogo puta sam pročitala da sam jela isključivo kokice tokom prvih godina boravka u Njujorku. To je delimično tačno. Jela sam kokice, ali ne zbog toga što nisam imala novca za pristojan obrok, nego zato što me je mrzelo da ga sama pravim ili da izlazim noću do obližnjih restorana brze hrane - otkrila je krajem osamdesetih.

Osim konobarisanjem u Dunkin’ Donutsu, zarađivala je nastupima u plesnim trupama koje su pratile tadašnje zvezde disko scene poput Francuza Patrika Hernandeza. Paralelno je uspevala da se bavi stvarima koje su je ispunjavale. Svirala je bubnjeve i pevala pomoćne vokale u nekoliko grupa, što je, ispostaviće se uskoro, bilo od presudnog značaja za početak građenja muzičke karijere. Patrijarhalno katoličko vaspitanje nije joj ostavljalo mnogo mogućnosti za izbor: povratak u provinciju zarobljenu u najsuroviji oblik belačkog konzervativizma ili ostanak u Njujorku. Rešena da uspe, krenula je neizvesnijim, samim tim i težim putem. Povratak u Mičigen bio bi potpis na kapitulaciju svemu od čega je bežala i čega se gnušala.

Početkom osamdesetih snimila je nekoliko autorskih pesama zahvaljujući kojima je potpisala ugovor sa izdavačkom kućom Sire Records. Za kratak vremenski interval od samo dve-tri godine, otkad je počela da komponuje i piše tekstove do objavljivanja prvog albuma “Madonna” (1983), uspela je da ubedi sebe, a i druge, da je spremna za velika dela.

Prvi album je prošao zapaženo u Americi. Izdvojile su se tri pesme kandidujući se za hitove: “Holiday”, “Lucky Star” i “Borderline”. Urađene po tadašnjoj vladajućoj matrici sladunjavo-pevljivih dens hitića, puštane su širom SAD, a MTV, koji je tada nastajao, pomogao je da Madonin lik ubrzo bude lako prepoznatljiv. Sve je to bila snažna uvertira za ono što je sledilo godinu kasnije. Albumom “Like a Virgin” (1984) postala je pevačica o kojoj se pričalo i van Amerike. Pričalo se, zapravo, širom planete, od Honolulua do Rejkavika, od Osla do Buenos Ajresa. Zvezda je rođena.
Vešto kombinujući erotiku i katoličko nasleđe, kreirala je svoj svet estetike koji je imao milione sledbenika. Nedugo po objavljivanju albuma “Like a Virgin” usledila je prva velika turneja koja je, na iznenađenje svih, nedeljama unapred bila rasprodata. Hiljade devojaka i devojčica šetale su ulicama sa trakama od čipke u kosi i u donjem vešu kao legitimnim odevnim predmetima za svakodnevnu upotrebu.

Pažljivijim analitičarima postalo je jasno da se na muzičkoj sceni pojavio neko sa ambicijom, a i sposobnošću, da prenosi, osim muzičkih, i sociokulturološke poruke. Od te pozicije dobijene krvavim radom, nikako na lepe oči, Madona nije odstupila na za milimetar do današnjih dana, kada je u Malaviju, siromaštvom i bolestima opterećenoj državi na istoku Afrike, proslavila šezdeseti rođendan.

Prvi veliki uspeh doneo joj je i prvog muža. Jednako buntovan poput nje, glumac Šon Pen bio joj je idealan partner. Venčali su se u Malibuu 1985. uvereni kako mogu promeniti svet. Nisu pogrešili. Brak je potrajao četiri godine. Bile su to turbulentne četiri godine u kojima je često bilo posla za policiju, neretko kako bi utišala njihove pijane noći praćene tučom i galamom. Kad su se razišli, osim nekoliko manjih ispada, držali su se jednog od osnovnih principa funkcionisanja napuljske Komore: o porodici i bivšim ljubavnicima ne priča se javno.

Potresna priča o svetski poznatoj balerini inspirisala pevačicu: Madona se vraća filmu

Premda je svojim slobodnim ponašanjem i provokativnim TV spotovima navodila na zaključak da je lakše leći u njen krevet nego na klupu u parku, nije često menjala partnere. Za vreme snimanja filma “Dik Trejsi” upisala se na poduži spisak ljubavnica Vorena Bitija, za koga biografi tvrde da je imao više od 12.000 žena. Osim ostarelog Kazanove, malo ko se javno može pohvaliti da je bio u Madoninom zagrljaju. Katoličko nasleđe je, čini se, ipak imalo presudan uticaj na formiranje njenih stavova.

Filmski izleti u koje se upuštala mahom su dočekivani na nož od strane stručne javnosti i kritike. To je nije obeshrabrivalo da tri decenije pretenduje na filmsku slavu. Dok je 1994. uzbuđeno obilazila svet promovišući mjuzikl “Evita” Endrua Lojda Vebera, uplovila je u romansu sa fitnes instruktorom Karlosom Leonom. U toj strasnoj vezi rođena je Lurd Marija Čikone Leon, iliti skraćeno Lola, danas 22-godišnja devojka zainteresovana za ples. Rođenje kćerke nije značilo i emotivnu bezbrižnost: raskinula je s Karlosom isplativši mu sedmocifrenu dolarsku napojnicu za diskreciju i odustajanje od starateljstva.

- Znam da mnoge ljude zbunjujem, kako pojavom, tako i načinom razmišljanja. Ne znaju šta da misle o meni, neki bi me rado razapeli, a neki svesno umanjili ono što sam postigla u životu. Možda se samo osećaju nesigurno. Svaki put kad imaju negativnu reakciju na nešto, oni se zapravo plaše nečega u sebi - izjavila je Madona komentarišući negativne stavove u javnosti na račun svog rada.

U vreme kad je ponovo vladala top-listama sa albumom “Ray of Light” (1998) upoznala je momka koji obećava. Britanski reditelj Gaj Riči je posle uspeha debitantskog filma “Dve čađave dvocevke” bio rado viđen u svim mondenskim krugovima. Zahvaljujući šarmu zbog kojeg nije zamuckivao pred zvezdom Madoninog formata otpočeli su ljubavnu vezu, koja je u avgustu 2000. rezultirala rođenjem sina Roka. Nekoliko nedelja kasnije venčali su se u škotskom zamku Skibo uvereni kako ih ništa ne može razdvojiti. Prevarili su se.

Problemi u raju nastali su veoma brzo. Pevačica je optužila reditelja da “suviše komforno” doživljava brak, dok je on s prijateljima sedeo po londonskim pabovima u potrazi za dobrim scenariom. Jedan od takvih sigurno nije bio onaj za film “Swept Away”, u kome je glavnu ulogu tumačila njegova supruga i koji je doživeo fijasko. Razveli su se 2008. uz nekoliko prezrivih pogleda, da bi danas ponovo postali veoma bliski.

Madona: Prvi aktovi kraljice popa (foto)

Prošlog septembra Madona se iz Njujorka preselila u Lisabon. Želja dvanaestogodišnjeg sina Dejvida da se profesionalno bavi fudbalom razlog je za promenu države, kulture i kontinenta.

- Kad sam se informisala o dobrim fudbalskim školama, razmatrala sam tri grada - Barselonu, Torino i Lisabon. Iako je Barselona veoma lepa i tamo rado idem, kao i u Torino, ipak sam se odlučila za Lisabon. Mislim da je Portugalija najstarija država na svetu. Uvek kažem da postoji pravilo tri “f” u toj zemlji: fado, fudbal i Fatima. U celoj državi je jasno i izraženo prisutan katolicizam, i to mi prija. U Lisabonu osećam stalno prisustvo melaholije, ona prožima svaki kvart i ulicu. To nije čudo s obzirom na to da je ovde rođen fado - kaže Madona u intervjuu za avgustovsko izdanje italijanskog Voguea.

U četvrtak 16. avgusta proslavila je 60. rođendan u Malaviju. Slavlju su prisustvovala sva njena deca, biološka Lurd i Roko, kao i usvojena Dejvid Banda, Mersi Džejms i petogodišnje bliznakinje Stela i Ester. Madona je odabrala Malavi jer želi da svetu pokaže u kako teškim uslovima živi tamošnje stanovništvo. Zahvaljujući njenom naporu i donaciji u toj zemlji je izgrađena super moderna bolnica za decu, prva u državi, u kojoj se pruža vrhunska medicinska usluga.

Jedno je sigurno - za Madonin 70. rođendan neće biti dosadno.

Maja Gašić

Autor