Da li treba uzimati suplemente vitamina D?


U svetu hrane, upotreba suplemenata izaziva brojne diskusije i oprečna mišljenja. Svi mi želimo da unosimo dovoljno vitamina i minerala, ali istraživači sa “Harvard Medical School” ističu da su ovi sastojci delotvorniji kada se u organizam unose konzumiranjem prave hrane umesto pilula.

Postoji ipak jedan vitamin do koga je teže doći prirodnim putem, osim ako ne živite u nekoj tropskoj oblasti, a to je vitamin D, poznat i kao “vitamin Sunca”. Zašto je vitamin D toliko važan i šta bi trebalo da znate kad je u pitanju korišćenje suplemenata?

Korist od vitamina D

Jedna od najvažnijih uloga koju vitamin D igra u našem telu je što potpomaže rast kostiju, kaže profesor medicine Shana Levine. –Takođe se zna da vitamni D igra ulogu u rastu ćelija, ublažavanju upala i poboljšanju neuromuskularnih funkcija. Ali po doktoru medicine Michael F.Holick, autoru knjige “Vitamin D rešenje”, tu se ne završava pozitivna uloga ovog vitamnina. Naučnici su našli vezu između vitamina D i mnogih funkcija u ljudskom organizmu, od povećanja plodnosti i smanjenja rizika od raka dojki do ublažavanja respiratornih infekcija, pa čak i ublažavanja simptoma multiple skleroze.

 

Kako da znate da li vam nedostaje vitamin D

Pre no što posegnete za suplementima, trebalo bi da znate da li vam nedostaje neki vitamin, zar ne? Doktor Levine kaže da u Americi, izmedju 30 i 60 procenata ljudi pati od nedostatka vitamina D, naročito populacija koja živi u državama na severnijim geografskim širinama.

Vaše telo stvara vitamin D kada se izlaže UVB zracima sa Sunca, ali ako živite severnije to se dešava samo u periodu izmedju aprila i oktobra. Takođe, treba imati na umu da neki ljudi imaju više šansi da pate od nedostatka vitamina D. Ako imate tamnu kožu, na primer, vaše telo ne prozvodi dovoljno ovog vitamina, gojazni ljudi su takođe u rizičnoj grupi jer masti rastvaraju vitamin D. Trudnice su takođe izložene riziku jer bebe povećavaju potrebu za vitaminima tako da je trudnicama potreban veći unos nego inače.

Da bi bili sigurni u to da li vam nedostaje vitamin D, morali bi se testirati. Ako mislite da imate problem nedostatka vitamina na osnovu uočenih simptoma kao što su konstantan umor ili osećaj da vas “celo telo boli”, razumno bi bilo da proverite te sumnje i zatražite vađenje krvi radi testa. Najbolje vreme za to je zimi, kada je nivo vitamina D u organizmu inače najniži. Ako se sumnje potvrde, vaš doktor vam može prepisati dodatni unos vitamina D (1000-2000 jedinica dnevno).

Da li treba uzimati suplemente

U naučnoj javnosti, ovo pitanje je prilično kontraverzno i odgovor na njega nije lako dati. Postoje istraživači i eksperti koji su za i koji su protiv. Doktor Holick spada u ono grupu koja je apsolutno za upotrebu suplemenata. Nacionalni institut za zdravlje u SAD-u, preporučuje 600 jedinica dnevno. Ako ste veliki pobornik morske hrane, izlažete se dosta Suncu i nemate nijedan od simptoma nedostatka vitamina, dodatni unos verovatno nije potreban.

S druge strane, neka istraživanja ističu da izlaganje Suncu 5 do 30 minuta, dva puta nedeljno bi trebalo da bude dovoljno za stvaranje dovoljne količine vitamina D u vašem telu. Takođe možete povećati konzumiranje hrane bogate vitaminom D kao što su morska riba (losos, morski pas), mleko, jogurt ili riblje ulje (jedna kašika ribljeg ulja sadrži 1360 jedinica vitamina D).

Najbolji savet je da posmatrate i osluškujete vaše telo i razmotrite sve faktore koji mogu uticati na nivo vitamina D: lokacija na kojoj živite, tip kože, vreme izlaganja Suncu i način ishrane. Ako niste sigurni, ako ste u drugom stanju ili imate neke od simptoma koji ukazuju na nedostatak vitamina D, posetite lekara. Ako vam doktor prepiše dodatni unos vitamina D, svakako treba da uzimate suplemente jer zdravlje nije nešto sa čime treba rizikovati.

Autor: Gloria.rs/M.M
Foto: Guliver/Thinkstock
Podelite sa prijateljima:
Tagovi