Ketoni tope kilogramе: Režim koji praktikuju Hale Beri i Adrijana Lima

Autor: Maja Gašić

27.08.2018 10:27

Foto:



Dijeta s malim unosom ugljenih hidrata a visokim zdravih masnoća nosi mnogo zdravstvenih koristi kod brojnih oboljenja, među kojima su dijabetes tipa 2, rak, epilepsija i Alchajmerova bolest

U svetu, posebno među slavnima, sve je popularnija ketogena dijeta, s malim unosom ugljenih hidrata a visokim zdravih masnoća, koja donosi mnogo zdravstvenih koristi. Tokom ovog režima trebalo bi unositi 75 odsto masnoća, 20 odsto proteina i samo oko 5 odsto ugljenih hidrata dnevno. Redukcija ugljenih hidrata dovodi telo u metaboličko stanje koje se zove ketoza. Otud i ime ove dijete. A kada se to dogodi, organizam postaje veoma efikasna mašina za sagorevanje masnoća radi dobijanja energije.

Masnoće se pretvaraju u ketone ili ketonska tela u jetri, koja obezbeđuju energiju za mozak, a taj proces donosi dosta koristi čak i kada se radi o dijabetesu tipa 2, raku, epilepsiji i Alchajmerovoj bolesti. Smanjivanjem unosa ugljenih hidrata smanjuje se nivo šećera i koncentracija insulina u krvi, što pomera telesni metabolizam sa sagorevanja glukoze prema sagorevanju masnoća i ketonskih tela.

Sada se pojavila nova varijanta ove dijete, takozvana prljava keto dijeta, koja osim avokada, maslinovog ulja, jaja i slanine, uključuje i jake, masne sireve i svinjetinu, kao i prerađevine, i dobija sve više pobornika. U čemu je suštinska razlika između ova dva načina ishrane, objašnjava nutricionista Skot Kitli:

- Keto dijeta je zapravo minimiziranje unosa ugljenih hidrata i povećanje unosa masti kako bi vaše telo koristilo masti kao energiju. U zdravijoj varijanti vi te nutrijente dobijate iz zdravih, organskih namirnica koje ograničavaju zasićene masti i fokusiraju se na zdravu masu. Kod prljave keto dijete telu je svejedno odakle dolaze masti, pa je zbog toga dozvoljeno jesti i jaja i kobasice za doručak ili sladoled za večeru. Zagovornici ovakvog načina ishrane ne obraćaju previše pažnje na povrće i druge keto-prijateljske izvore vlakana. Kao što možete pretpostaviti, ovo zaista nije sjajno za vaše ukupno zdravlje.

Mnogi koji su se opredelili za “lošiju” varijantu ove dijete u nedoumici su da li će i dalje gubiti kilograme. Kitli tvrdi da je “cilj keto ishrane da postavite svoj organizam u fiziološko stanje ketoze kako bi on koristio masti umesto šećera, jer postoji ograničen dostupni šećer, što se može postići i kroz dobre i kroz loše metode”.

Prljavi keto ne mora nužno promovisati zdravlje ili zdrav gubitak težine, zbog obrađenih namirnica koje se obično jedu umesto zdravih koje sadrže razne vitamine, minerale, masti i vlakna, i nije idealan na dugoročnom nivou, jer se kilogrami mogu izgubiti za kratko vreme, ali će se kod čak 90-95 odsto onih koji praktikuju tu dijetu ubrzo vratiti. Čak dve trećine korisnika dobiće na kraju više kilograma nego što su ih izgubili, tvrdi nutricionistkinja Alisa Ramsej iz Njujorka.

- Ova vrsta jo-jo dijete može biti štetnija po zdravlje nego da ostanete na većoj težini. Prljavi keto možda izgleda kao lakša verzija keto dijete, ali je sasvim sigurno manje zdrava, a verovatno i još manje održiva - kaže ona.

Zdrava ili nezdrava, ovakva dijeta ima sve više pobornika, posebno u Americi. Keto, u nekoj od varijanata, sprovode već godinama oskarovka Hale Beri, koja je dugogodišnji dijabetičar, glumice Megan Foks, Alisija Vikander, Vanesa Hadžens, košarkaš Lebron Džejms, Viktorijin anđeo Adrijana Lima, rijaliti zvezde Kim i Kortni Kardašijan.

Maja Gašić

Autor