10 razloga zašto su čija semenke superhrana


Veoma su bogate omega-3 masnim kiselinima, izuzetno važnim za rad organizma, pre svega mozga, a pošto regulišu nivo elektrolita, ubrzavaju razgradnju masti i daju osećaj sitosti, odličan su izbor za osobe na dijeti

Čija semenke su superhrana jer jednu trećinu njihovog sastava čine omega-3 masne kiseline, izuzetno važne za funkcionisanje organizma, pre svega mozga. One regulišu nivo elektrolita, ubrzavaju razgradnju masti i daju osećaj sitosti. Preporučena dnevna doza za mlađe od 50 godina je 38 grama za muškarce i 25 grama za žene, dok bi stariji trebalo da konzumiraju: muškarci po 30 grama dnevno, a žene 21 gram.

Zahvaljujući visokom nivou proteina i minerala čija semenke pospešuju oporavak, izgradnju i regeneraciju mišića, zbog čega su često na jelovniku sportista. Sadrže i triptofan, protein koji, osim što daje osećaj sitosti, razgradnjom u organizmu pomaže da se lakše zaspi, pa se preporučuju osobama koje pate od nesanice.

Ove sitne semenke, koje su slične maku, smanjuju otpornost na insulin i regulišu nivo šećera u krvi, što ih čini dobrim sredstvom u borbi protiv dijabetesa tipa 2. Takođe, obezbeđuju distribuciju potrebnih vlakana koja se apsorbuju u debelom crevu i omogućavaju pravilan rad probavnog sistema, smanjuju nadutost i deluju preventivno na upalne procese debelog creva.

Vitki uz kruške: Smanjuju osećaj nadutosti i ubrzavaju rad creva

Sadrže i niz korisnih biljnih jedinjenja poput hlorogene kiseline (prirodan, snažan antioksidans koji smanjuje krvni pritisak) i kofeinske kiseline (idealan saveznik u borbi protiv upalnih procesa u organizmu). Naučnici su utvrdili da su bogate i kvercetinom i kempferolom (antioksidansi) koji smanjuju rizik od srčanih oboljenja i osteoporoze, a pokazali su se korisnim i u prevenciji malignih oboljenja i drugih hroničnih bolesti.

Odzvonilo polenu i alergijama: Naučnici imaju rešenje za dosadne kijavice, suzne oči i disajne probleme

Prema naučnim analizama, 28 grama čija semenki sadrži 138 kalorija, 8 grama masti, 12 grama ugljenih hidrata, 10 grama vlakana i 5 grama proteina, odnosno, jedna puna kašika dnevno obezbeđuje 18 odsto dnevnih potreba kalcijuma, 27 odsto fosfora, 30 odsto mangana i nešto manju količinu kalijuma, cinka i bakra. Upravo zbog toga nutricionisti savetuju se da se koriste kao svakodnevni dodatak jelima. Preporučljivo je potopiti ih u dva decilitra vode na bar 30 minuta, odnosno dok ne narastu desetostruko.

Benefiti čija semenki:

1. obiluju omega-3 masnim kiselinama;
2. bogat su izvor kalcijuma (6 puta više nego punomasno mleko), magnezijuma (15 puta više od brokolija), fosfora, gvožđa (3 puta više od spanaća);
3. sadrže antioksidanse;
4. imaju nizak nivo ugljenih hidrata a visok nivo visokokvalitetnih proteina i vlakana;
5. poboljšavaju krvnu sliku i smanjuju rizik od srčanih oboljenja;
6. pomažu gubitak telesne težine;
7. dovode do značajnih zdravstvenih poboljšanja kod osoba koje boluju od dijabetesa tipa 2;
8. preporučuju se sportistima i rekreativcima jer pomažu postizanje boljih rezultatai;
9. veoma lako se uklapaju uz svako jelo;
10. ne izazivaju alergijske reakcije na koži.

Najjednostavnije je pomešati ih sa jogurtom ili kefirom. Mogu se kombinovati sa salatama ili dodati testu (hleb, kolači i peciva), a odlično se slažu i sa orašastim plodovima, kukuruzom, prosom. Veoma su ukusne kad se potope u kokosovo mleko i izblenduju sa bademom i ananasom.

Sa jogurtom ili kefirom:

Sastojci: 1 šolja jogurta ili kefira, 1 kašika čija semenki, 2 kašike ovsenih mekinja ili muslija

Priprema: Sve sastojke pomešati i odmah jesti.

Čija puding

Sastojci: 300 ml kokosovog mleka, 3 kašike čija semenki, 3 kašike kokosovog brašna, 1 kašika meda i voće po izboru (banane, jagode, kupine, mango)

Priprema: Pomešati mleko, čija semenke, kokos i med, pa ostaviti u frižideru preko noći. Voće iseći i izmiksati. U činiju sipati sloj pudinga, potom sloj voća, pa opet sloj pudinga, na vrh staviti komadiće voća i posuti kokosom.

Smuti

Sastojci: 1 banana, šolja jagoda, kašika čija semenki, 50 ml kokosovog mleka, po pola kašičice vanile u prahu i cimeta, led

Priprema: Sve sastojke ubaciti u blender i izmiksati.

Autor: Gloria magazin
Foto: Guliver/ Thinkstock
Podelite sa prijateljima:
Tagovi