Marija Karan: Vreme srpskih umetnika tek dolazi

Autor:

12.08.2017 22:08

Foto:

Foto:



Spajajući ljubav prema slikarstvu, kolekcionarski duh i želju da pomogne umetnicima u Srbiji i regionu, glumica koja poslednjih godina živi u Los Anđelesu osnovala je ‘Balkan Projects’, za šta ima podršku supruga, producenta Džoela Lubina, a na putovanjima joj društvo pravi jednoipogodišnji sin Marko Leo

Kad god se uželi porodice i prijatelja, vremenska razlika od devet sati i razdaljina od više od deset hiljada kilometara ne predstavljaju prepreku glumici Mariji Karan (35) da iz Los Anđelesa dođe u rodni Beograd. Razlog njene poslednje posete nije bila nostalgija, već želja da u prestonici realizuje projekat na kome je radila duže od godinu. S ciljem da pomogne našoj umetničkoj sceni i poveže je sa svetom, Marija je osnovala “Balkan Projects”, čiji je prvi proizvod, izložba “Fade in 2: Ext. Modernistička kuća - Noć”, prikazan u Legatu Milice Zorić i Rodoljuba Čolakovića na Senjaku. Na otvaranju je bilo mnogo njenih prijatelja i ljudi iz sfere umetnosti, a glumici je najveću podršku pružao suprug, holivudski producent i agent Džoel Lubin. Uz mamu i tatu bio je i jednoipogodišnji sin Marko Leo.

Marija Karan: Grandiozan poklon za treću godišnjicu braka (foto)

- Umetnost je deo kulture, ona je identitet jednog naroda, pečat vremena, često je deo istorije i tradicije. Bez nje bi moj i svačiji život bio siromašniji, ona je tu da oplemeni, da osveži i um i dušu - objašnjava Marija razloge zbog kojih je, pored glume, rešila da svoj život posveti i likovnoj umetnosti.

OSVAJANJE SVETA

Iako već godinama živi u Los Anđelesu, a njen i Džoelov dom više liči na galeriju umetnina nego klasičnu kuću mladog bračnog para koji se bavi filmom, glumica tamo ne provodi mnogo vremena. Ne drži je mesto pa konstantno putuje, obilazi muzeje i posećuje interesantne galerije širom planete. Tako je stekla jasan uvid u to gde se na umetničkoj mapi nalaze Srbija i domaći umetnici. Odlučila je da im pomogne kroz svoju organizaciju, a prvi korak ka tome je izložba “Fade in 2”, koja se u našem gradu može videti do 21. avgusta.

#Repost @frieze_magazine with @repostapp ・・・ As sites go, you could do a lot worse than the (somewhat chaotically-named) Gallery-Legacy of Milica Zorić and Rodoljub Čolaković to launch a new Balkan art initiative. The building, located in Belgrade’s plutocratic enclave of Dedinje, is a large modernist house – all glass and right angles – spruced with a few contemporizing additives. It isn’t, however, the façade or the valences of style so much as the past lives of the building that make it appear like a totem of reinvention and historical vagary. If these walls could talk! --- Over at frieze.com, Eli Diner visits Belgrade for the first exhibition produced as part of @balkanprojects (link in bio) #Belgrade #BalkanProjects #Modernist @tobiasspichtig #rasatodosijevic

A post shared by Marija Karan (@marakaran) on Aug 1, 2017 at 7:20am PDT

- U Srbiji, ali i na celom Balkanu, krije se ogroman umetnički potencijal. Mnogo je talentovanih ljudi na našim prostorima. Jedino nam fali bolja umreženost sa svetom, komunikacija i to što ne postoji razvijen sistem. Posle svega kroz šta je naš region prošao u poslednjih trideset godina, normalno je da smo na nivou na kome jesmo. Treba vremena da se nešto izgradi i postavi na noge. Iz tog razloga sam i odlučila da stvorim organizaciju “Balkan Projects” i pomognem lokalnoj sceni. Retko sam nailazila na dela naših umetnika u svetskim galerijama i muzejima. Verujem da naše vreme tek dolazi. Otkad sam počela da se bavim ovim poslom, u Beogradu su se otvorile tri nove galerije, što znači da ovde postoji potreba za umetnošću, ali da ne manjka ni inicijative.

Marijin instagram profil više podseća na “Portret umetnika u mladosti” nego na društvenu mrežu jedne holivudske glumice. Krcat je fotografijama sa izložbi renomiranih, ali i mladih dizajnera, slikara, skulptora. U potrazi za inspiracijom za svoj projekat putovala je i u najudaljenije krajeve planete, čak i kad je bila u drugom stanju, pa i kad je Marko bio mala beba. Ipak, danas samo jedno mesto može da nazove domom - kuću u Los Anđelesu.

- Bilo koje mesto na svetu može da vas inspiriše. Uvek sam volela mirne kutke za razmišljanje, a kad mi ponestane umetničke inspiracije, onda odem u Njujork, London ili Pariz. Već dugo živim u Los Anđelesu. U tom gradu mi se najviše dopada klima, njegova priroda je neverovatna i, zaista, to je jedinstveno mesto na svetu. Tamo je uvek pravi trenutak za druženje sa prijateljima, za dobro raspoloženje. Iako je svaki moj dan isplaniran unapred, uvek nađem vremena da odem na rekreaciju, u bioskop, na neki zanimljiv koncert i, naravno, izložbu.

#lastnight @balkanprojects Repost @matthieu_lelievre with @repostapp ・・・#balkanprojects #TobiaSpichtig meets #danaianesiadou #fadein2 #Belgrade #water #fire #muscles. FADE IN 2: EXT. MODERNIST HOME – NIGHT July 14–August 21, 2017 Opening: July 14, 6pm Gallery-Legacy of Milica Zorić & Rodoljub Čolaković 2 Rodoljuba Čolakovića St. 11000 Belgrade Serbia eng.msub.org.rs Facebook / Instagram / Twitter / YouTube With Danai Anesiadou, Darja Bajagić, Dora Budor, Ulises Carrión, Heman Chong, Brice Dellsperger, Aleksandra Domanović, Mathis Gasser, Daiga Grantina, Siniša Ilić, Alex Israel, Bertrand Lavier, William Leavitt, Christian Marclay, Rodrigo Matheus, Benjamin Ramírez Pérez, Carissa Rodriguez, Bojan Šarčević, Amie Siegel, Tobias Spichtig, Raša Todosijević Inhabiting the rooms of the Museum of Contemporary Art - Belgrade’s Milica Zorić and Rodoljub Čolaković Gallery-Legacy, FADE IN 2: EXT. MODERNIST HOME – NIGHT investigates the role that art plays in narrative film and television. The exhibition acts as a sequel to FADE IN: INT. ART GALLERY – DAY, which was on view at Swiss Institute, New York in March 2016. This new iteration allows participating artists to further reclaim the manner in which art is represented on screen, whether as props, set dressings, plot devices, or character cues. FADE IN 2: EXT. MODERNIST HOME – NIGHT is curated by Swiss Institute with Julie Boukobza, and produced by Balkan Projects. Screening program organized in collaboration with Jugoslovenska kinoteka / Yugoslav Film Archive, Belgrade. Please see the schedule below. Special thanks to Jadran film, Zagreb. @julieboukobza @swissinstitute

A post shared by Marija Karan (@marakaran) on Jul 15, 2017 at 9:30am PDT

Život u Gradu anđela pružio joj je priliku da se pored profesije za koju se školovala bavi i mnogim drugim stvarima. A rad u organizaciji “Balkan Projects” se uspešno nadovezuje na glumu, pa Marija čak i ne odvaja ta dva posla. Pored umetničke produkcije, već nekoliko godina je sa suprugom pasionirani kolekcionar umetnina.

- To je nešto što se samo nastavlja na moju glumačku karijeru ili postaje deo nje. Za mene su te dve profesije vrlo slične i uspešno ih povezujem, u čemu nisam jedinstven slučaj. Reditelji Stiv Makvin, Sem Tejlor Vud i Aleks Izrael se takođe odlično snalaze u oba ta sveta. I oni su, kao i ja, kolekcionari, što je poseban pristup umetnosti. U Los Anđelesu je umetnička scena veoma specifična, dinamična, postoji mnogo zanimljivih dešavanja na tom polju. Trudim se da ispratim što više izložbi i da podržim sve prijatelje ili umetnike čija dela već imam u svojoj kolekciji.

Looks so good!!! I love it! @cerletty @sinisamackovic @metro_pictures ?⭐️☀️?⚡️

A post shared by Marija Karan (@marakaran) on Jun 23, 2017 at 10:23am PDT

ZMAJ I BALET

Kao što željno iščekuje nove glumačke projekte, a onda i njihove premijere, Marija je sa istim žarom čekala otvaranje izložbe u Legatu kako bi videla reakciju publike. Događaj je privukao veliku pažnju javnosti, a posetioci su bili oduševljeni ne samo eksponatima i temom nego i performansom koji su izvodili baletski igrači u bazenu, kao i skulpturom zmaja koji je ispuštao vatru.

#rauldenieves @whitneymuseum @whitneybiennial2017 @norauls ✔️

A post shared by Marija Karan (@marakaran) on Mar 25, 2017 at 3:32pm PDT

- Ovaj projekat je rezultat mog jednogodišnjeg rada i istraživanja. Pažljivo sam odabrala partnere, od kojih je ključni “Mocab”, a onda su nam nadolazile ideje i ukazao nam se prostor koji nije muzejski, ali je odabirom prave teme postao idealan za ono što smo hteli da prikažemo. Izložba nije napravljena za određenu ciljnu grupu, a kako je inspirisana filmom, komunicira sa širokom publikom. Složena je i promišljena do detalja, pa ko ode da je pogleda, može mnogo toga da sazna i nauči.