Jelena Ivanović: Alisa u usnuloj zemlji vina i brancina

Autor:

09.10.2017 19:40

Foto:

Dugogodišnja manekenka, vlasnica agencije ‘Model Scouting Office’, letos je učestvujući u jednom modnom projektu posetila ‘štiklu apeninske čizme’, italijansku regiju na mestu gde se Jadransko more spaja sa Jonskim, u čijim lepotama je toliko uživala da se ponekad osećala kao Alisa u zemlji čuda

I posle dvadeset godina brojnih putovanja i perioda života tamo, Italija je zemlja koja me iznova iznenađuje raznolikošću i rapsodijom boja, ukusa, mirisa, arhitekture, istorije, mode. Ovog leta otkrila sam Pulju, oblast na krajnjem jugoistoku koja zauzima dvadeset hiljada kvadratnih kilometara, a na geografskoj čizmi Italije predstavlja štiklu.

Žene-borci

U Pulju sam otišla da budem gost na modno-edukativnom projektu podržanom od strane tamošnjih vlasti. Grupu žena operisanih na Onkološkoj klinici u Brindiziju spremala sam za učešće na modnoj reviji, na kojoj su “nosile” sebe, svoje zdravlje, volju za životom, a sve to sa porukom da nisu samo krpice u trendu, već i rad na sebi kroz sva tri aspekta postojanja: fizičkom, psihološkom i duhovnom. Bila sam im predstavljena kao renomirani svetski model i autoritet od koga će da uče o nastupu na reviji, ali već prilikom prvog susreta naš odnos je prerastao u nešto više. Kako već dve godine pohađam studije Kibernetike čoveka u Parizu i stičem saznanja o tome kako sve što proživljavamo počinje od vibracije naših misli, ponuđeno mi je da ovim divnim ženama, velikim borcima od kojih sam i sama puno naučila, održim motivaciono predavanje. Verujem da će se moja dalja životna opredeljenja, najpre kroz ozbiljan rad na sebi i usavršavanje, a kasnije i kroz pomoć drugima, širiti u ovom pravcu. Deo projekta bilo je i snimanje dokumentarnog filma koji je trebalo da se prikaže na modnom festivalu “Fashion Puglia”, koji se svakog leta održava na Trgu slobode čarobnog grada Ostunija.

Prvo iznenađenje

Domaćini su bili više nego gostoljubivi i organizovali su mi put i smeštaj u predivnoj “maseriji”, kako oni zovu seosku kuću pretvorenu u hotel, u Brindiziju. Let iz Beograda vodio me je preko rimskog aerodroma “Leonardo da Vinči”, gde sam presela. Iznenadila sam se kad sam shvatila da će let Rim-Brindizi trajati isto koliko i Beograd-Rim, jer je vazdušnim putem to otprilike ista udaljenost. Koliko je Italija zapravo velika uverila sam se i kada sam stigla i saznala da se samo obala oblasti Pulja prostire na 800 kilometara između Jadranskog i Jonskog mora.

Fenjeri Brindizija

Iako sam sletela uveče oko deset, domaćini su me odmah odveli u riblji restoran na samoj rivi. Obasjan fenjerima, sijao je Trg Duomo, niz koji se od obeliska na vrhu “pjace” spušta dugačko, široko, belo stepenište sve do luke. Latinsko poreklo naziva grada značilo bi “Glava jelena”, upravo po obliku ove prirodno usečene luke, koja je bila od velikog značaja u doba Rimljana a i danas je najpoznatija putnička luka juga Italije.

Brancin i vino

Drveni stolovi postavljeni na staroj kaldrmi, prekriveni zelenim kariranim stolnjacima, najavljivali su lokalne ukuse i mirise. Servirali su mi svežeg brancina u krostati od soli, uz vino iz domaćih vinograda, i pohvalili se kako je cela Pulja pravi italijanski vinski podrum, te da zajedno sa Sicilijom ima primat u proizvodnji tog rajskog pića, a najpoznatije sorte su “negroamara” i “primitivo”.

Beli grad

Narednih dana, radeći na projektu, uspela sam da obiđem najvažnija mesta oblasti: Ostuni, Alberobelo, Leče i njen glavni grad Bari. Ostuni je jedan od najdivnijih gradića koje sam posetila. Smešten na vrhu brežuljka, sav od belog kamena, okružen drevnim bedemima, deluje toliko nestvarno da sam imala utisak kao da sam Alisa iz zemlje čuda koja se gubi u lavirintu uskih ulica, stubišta, lukova, mostića, stepeništa. Bukvalno na svakom koraku bi mi zastao dah pred lepotom crkvica, kapija, balkona i prozora.

Leče se smatra “Firencom Juga” i poznat je po originalnoj baroknoj arkitekturi koja je fantastično očuvana. Tragovi nebrojenih osvajača i različitih kultura ostali su utisnuti u kamenu, zlatu i mermeru.
Alberobelo je gradić pod zaštitom Uneska. Nalazi se u unutrašnjosti regije i poznat je po čuvenim i bezbroj puta fotografisanim “trulli” belim kolibama sa kupastim kamenim krovovima boje bibera. Niko ne zna ko ih je osmislio, a o njihovom nastanku raspredaju se mnoge priče.

Život na ulici

Bari je glavni grad Pulje i ujedno najveća indutrijska luka južne Italije. Stari grad je ostao okružen zidinama, a stanovi su toliko zbijeni i mali da se život odvija više na ulicama nego unutar kuća. Kompletne porodice sede napolju, ispred svojih kapija, tako da sam imala osećaj kao da prolazim kroz nečiju dnevnu sobu ili trpezariju.

Hoteli i farme

Domaćini su mi ispričali da je Pulja tek u poslednjih dvadesetak godina postala turistička destinacija, a da je sve počelo tako što su vekovima stare farme i seoska gazdinsva pretvarani u hotele sa pet zvezdica. Kombinacijom tradicije i elemenata luksuza ova oblast osposobila se za elitnu klijentelu. Beskrajno duga obala Mediterana sa predivnim plažama i tirkiznim morem danas pruža jedinstven ugođaj.

Sijesta i šetnja korzoom

Pulja je jedna od retkih oblasti u savremenoj zapadnoj Evropi gde se i danas živi kao u vreme naših dedova, kada je svaka familija imala parče zemlje koje je obrađivala, kada se u kućama svakodnevno kuvalo i jela domaća organska hana, kada je bilo uobičajeno da se praktikuje “sijesta” posle ručka i večernja lagana šetnja korzoom na kome su se ravnopravno susretale generacije.
Zanatske radnje i dalje žive, ali sada kao turistička atrakcija. Male prodavnice domaće radinosti, veza, hekleraja, ručno pravljenih sapuna, kao i obućarske radionice, leti su otvorene do kasno u noć. Primetila sam kako roditelji uvode svoju decu ne bi li im pokazali kako se zapravo nekad pravilo sve ono što nam je danas tako lako dostupno. Baš u jednoj takvoj zanatskoj radnjici kupila sam predivne “rimljanke”, kožne sandale koje “mirišu” na kvalitet, i znam da će one biti jedan od večnih komada u mom ormaru.

Ne propustiti

Bari je omiljena destinacija hrišćanskih vernika, koji tamo idu kako bi posetili Baziliku Svetog Nikole u kojoj se devet vekova čuvaju mošti ovog sveca, ali i fudbalskih hodočasnika koji pamte 1991. i pobedu Crvene zvezde nad Olimpikom iz Marselja, kada su crveno-beli osvojili Kup šampiona.

Pulja trivija

Ova oblast omiljena je letnja destinacija Italijanima koji se odluče da odmor provedu u domovini, a razlog tome su prelepe plaže Salentinskog poluostrva.